en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

fredag, december 01, 2006

Reklam

Rent generellt måste jag säga att den amerikanska tevereklamen inte alls är lika bra som den svenska. Det är ibland billigt gjord (gäller ofta mer lokala företag) och går mest ut på att tala om hur oerhört bäst de där, helt utan humor. Ofta har det hela något av ett rosa skimmer över sig också. Jag gillar helt klart den svenska reklamen bättre, som oftast har mer humor. (Helst skulle jag i och för sig vara utan reklam över huvud tagen som på den gamla goa ettan-tvåan tiden.) Att den amerikanska reklamen dessutom precis innan valet byttes ut mot meddelanden från diverse lobbyister (typ bensintillverkare, cigarettföretag och andra stora skrukaktiga företag) var nästan på olidligt.

Men, nu var det inte det jag ville skriva om... Istället täntke jag ta upp en reklamsnutt som går på teve just nu, som jag faktiskt nästan gillar. Holiday season är ju i full gång, och alla försöker få folk att shoppa som galningar genom att visa snö, renar och folk i varma kläder. Det hela känns aningen malplacerat när man bor på ett ställe med hav, strand, en massapalmer och människor som anser att shorts och flip-flops funkar året runt. Hur som helst är det nu en affär som insett detta och spelar på att om man bor i södra Kalifornien så kan man ju ge sig av till beachen på julafton och vara ute och njuta av det som är specifikt för den här regionen istället för att låtsas att det är kallt och ruggigt ute när temperaturen egentligen då och då närmare 20˚C. Det verkar bra tycker jag och det ska jag försöka göra.

Inga kommentarer: