en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

tisdag, februari 07, 2006

Kaos

Det är lite kaos. Inte så otroligt mycket, men lite grann. Fast det är på väg att ordna upp sig. Idag när jag kom tillbaka från cellcykelmötet hade någon ringt min mobil. Det var ett nummer jag inte kände igen och när jag lyssnade på mitt meddelande var det en person från fastighetsbolaget som handhar det hus jag hyr. Rösten sa att jag inte betalat min hyra och poängerade att hyran ränkas som sen efter den 1:a i månaden och eftersom det nu var efter den 5:e utgår även en "late-fee" om $50. Vad är det frågan om? Att betala räkningar här går till lite annorlunda än i Sverige (jag har inte fixat internetbetalning ännu - det kostar $6 i månaden att ha det och det känns lite dyrt). Istället för att gå till posten eller skicka sina räkningar tillsammans med en betalningsorder till bank- eller postgirot skickar man tillbaka räkningen till den som ska betalas tillsammans med en check som täcker beloppet. Fast i fallet med just hyran får jag inte ens nån avi, utan ska bara betala "av mig själv" liksom. I alla fall skickade jag in min check till fastighetsbolaget den 26 januari, så att de skulle ha den i god tid liksom. Dessutom såg jag online att de löst in checken den 27:e. Ändå hävdade de att jag inte betalat. Så... jag tog mig en närmare titt på den scannade, inlösta checken och upptäckte att de löst in den som om det var grannen som betalat!!!! Hmmm.... Jag ringde upp tjejen som lämnat meddelandet. Hon hittade att grannen minsann betalat hyran två gånger och att ett av checknumren minsann stämde med min check. Hon sa att det nog var så att mina pengar hamnat fel, och om jag bara faxade henne utskriften från min bank så skulle hon fixa till det hela. Det hoppas jag verkligen!!!!

Inga kommentarer: