en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

torsdag, januari 15, 2009

Språkförbistringen och jag

Igår när jag var på väg till bilen som jag parkerat en bit hemifrån i brist på bättre parkeringsplatser (detta sammanfaller ju också med en del präktiga människors predikande om vardagsmotion...) var det en man med troligtvis mexikansk härkomst på en tomt på andra sidan gatan som sken upp som en sol när han såg mig och kom springande emot mig. Vanligtvis har jag inte några problem att förstå vad folk har att säga även om de pratar fort, men ibland står det verkligen stilla. Mannen ifråga frågade mig något. Han ville veta vart det låg en "harbour store". Jag såg nog ut som en frågetecken för han upprepade sin fråga. Efter ett par vändor var jag tvungen att fråga vad sjutton en "harbour store" är. Jo, du vet, förklarade mannen, det är ett ställe där man kan köpa verktyg och sånt. Det gick upp ett ljus. Aha, hardware store!!!

Inga kommentarer: