en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

torsdag, januari 29, 2009

Den livsviktiga teven

I mitten av februari ska USA, precis som Sverige gjorde för några år sedan, helt byta från analoga till digitala tevesändningar. Jag har en helt vanlig analog tjockisteve och jag tänker inte lägga ut pengar för varesig kabelteve eller konverteringsbox. En anledning är att jag inte är tillräckligt intresserad av teve och en annan är att jag faktiskt inte ska bo här så länge till att jag tycker det behövs. En tredje anledning är ju att det mesta jag ser ändå är på dvd eller strömmande via nätet till min teve via min Xbox. Inte en så stor grej att vara utan teve tycker jag.

Andra veckar däremot tycka att det där med teve är otroligt viktigt. Det har varit på tapeten i kongressen och senaten (eller bara på ena stället - men vilket?) att skjuta upp övergången till i juni för att gamla och fattiga inte har råd att köpa box och ska få tid på sig. Underligt tycker jag som inte tycker teve är så himlans viktigt.

För några dagar sedan hörde jag någon slags (expert?) på radion också som beklagade sig över att x antal millioner hushåll fortfarande inte förberett sig för konverteringen. Detta var livsfarligt enligt honom, speciellt i San Diego där man ganska ofta kan drabbas av katastrofer som jordbävningar och bränder. Har man då ingen teve kan man inte få den information man behöver hävdade mannen i radion. Jag skulle vilja säga emot honom. Är det tillräckligt katastrof kommer vi inte att ha någon ström och då funkar teven ändå inte. Så det så! Och när det brann som bara sjutton 2007 fick jag mest och bäst information via radio och internet. Så det så!

Barasåattnivet....

1 kommentar:

irmelinat sa...

det är precis samma här i sverige. Om jag pratar med nån, tex fritidsfröken "såg du det eller det programmet ?" & jag säger att jag inte tittar på tv, förstår dom inte vad jag menar. Tv är deras liv. Upplever dock att det ger en sån förvrängd bild av världen, då är tidningar & internet bättre infokanaler.