en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

torsdag, september 20, 2007

Kulturkrock

Idag fick jag en smak av att brasilianare och svenskar - vänta, utvidga det till européer - inte riktigt har samma inställning till regler. S och jag tog med L, den nye, brasilianske post docen, på födelsedagslunch på Rock Bottom. Vi åkte i hans bil och på väg tillbaka blev det lite fel i kommunikationen så vi åkte en annan väg än tänkt. En väg med många stoppskyltar. L, som kom hit för ca 2 månader sedan, har precis köpt sin bil och fått sitt temporära körkort genom att klara teoriprovet. Han har dock inte kört upp ännu. Vid första stoppskylten frågade han: "Jag ska stanna här, eller hur?" och stannade, han stannade även för de påföljande, men sen kom vi till en där han konstaterade: "Hmm... Jag behöver inte stanna här." varpå både S och jag svarade att det behöver han visst det. Varpå han verkade väldigt konfunderad och svarade att det var ju ingen annan i korsningen och då behöver man ju inte stanna. Inga bilar, ingen polis och gud tog säkert en tupplur just då. Snacka om att både S och jag fick ett gott skratt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men jag menar att jag hålelr emd brasilianaren faktiskt. Det e likadant som med att vissa väntar vid övetgångsställen fast det inte e några bilar där. Varför?