en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

tisdag, februari 12, 2008

Att ompröva sina beslut

För länge sedan bestämde jag mig för att jag inte gillar havregrynsgröt, så de senaste 13-14 åren eller så har jag inte ätit det. Många runt omkring mig har försökt övertyga mig om havregrynsgrötens alla fördelar, men det är ju knappast så att dess fördelar kan väga tyngre än det faktum att det inte smakar gott och har en obehaglig konstistens. Min "saker som inte behöver tuggas" diet har dock fått dilemmat att framstå ur ett annat perspektiv. Jag behöver äta en frukost/lunch/middag som faktiskt håller mig mätt med minimalt tuggmotstånd och havregrynsgröt fyller kraven. Jag försökte med glass, men trots att det är gott och har en underbar konstistens höll den inte måttet. Havregrynsgröt är för all del fortfarande äckligt, men inte riktigt så äckligt som jag minns det och äter man tillräckligt fort hinner det i alla fall inte bli kallt och ännu äckligare. Dessutom äter jag nog mer äppelmos än gröt. :P Just nu inbillar jag mig att jag ibland kommer att äta havregrynsgröt även när jag får tugga saker, men vi får se hur det blir med den saken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips är att koka gröten på mjölk och inte vatten! Hade samma problem som du förut med "smken och konsistensen", men nuförtiden blir det faktiskt helt frivilliga grötfrukostar i det vargenstenska hushållet... :-) kram JENNY

Hanna-Stina sa...

Tack för tipset Jenny! Ska definitivt prova. I alla fall så snart jag får tag på vanliga havregryn (vilket är svårt) istället för de här färdiga portionsförpackningarna som man bara häller vatten på. Har lite svårt att förstå att man behöver "instant" gröt när den normala gröten bara tar typ tre minuter att göra.