en svensk tjejs vardag i Americas Finest City

torsdag, februari 14, 2008

Arbetsklimat

Visst, jag inser att jag valt att för en tid har valt att jobba i ett land som har ett arbetsklimat som radikalt skiljer sig från det i Sverige, men ibland kan jag inte låta bli att irritera mig på det lite. Två veckors semester (som man förväntas att inte ta ut för att visa hur dedikerad man är) verkar vara standard, jobbsäkerheten är obefintlig jämfört med i Sverige och man har bara ett visst antal betalda sjukdagar per år. Min chef är visserligen snäll och generös med semester, men eftersom jag spenderat min semester med att träffa alla söta snälla släktingar och vänner i Sverige känns den ändå obefintlig. Jag förväntas jobba långa dagar och alla helger, men det är det ju bara att acceptera under just den här fasen av min karriär. När man som svensk tittar på en amerikansk almanacka förfasas man lätt över hur få helgdagar det är och det faktum att jag jobbar på ett privat institut och inte på ett statligt universitet gör inte saken bättre, för vi iakttar hälften av helgdagarna i almanackan - max! Hejdå påsken, liksom. (B har det faktiskt ännu värre, där han jobbar har de bara ledigt på Thanksgiving och på juldagen.) I vilket fall som helst är det helgdag på måndag - Presidents Day - men vi har ändå gruppmöte från 10.30 till 11.30. Är inte det på gränsen till elakt?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jo. jag blev ju lite trött under mitt tredje år, vilket är ganska naturligt efter 2 år med väldigt lite ledigt. Återkommer i ämnet...
det är en viktig fråga du tar upp och jag har en del råd att ge. Been there done that.

/M

Anonym sa...

Det är ju viktigt att få ut en eller två bra artiklar, det är ju helt klart så.. som ett slags bevis eller kvitto och som minne. Jag insåg snart att jag fixar inte 5 Cell pek på 5 år och jag kommer inte att få det där fakultetsjobbet på Harvard (fast det ville jag inte heller men i a f). Problemet är också att om man går in i väggen o blir trött kan det ta lång tid att komma tillbaka och ha ork att jobba vanliga 9-5 tider.
Njut av tiden i SD istället (eller stanna kvar), Sverige suger... /M

Hanna-Stina sa...

Tack för stödet killen! Och för tipsen. Nä, Harvard är nog inte min grej heller. Gillar nog mitt liv vid sidan av jobbet för mkt för det.